A külföldi Adsense hirdetésket publikálók körében már-már kezd rémálommá válni, de nézzük miről is van szó.
Először is meg kell érteni, hogy az Adsense rendszert nem lehet elválasztani az Adwords hirdetési rendszertől. Ugye gyakorlatilag az Adsense a helyet biztosítja az Adwords-ön keresztüli hirdetőknek. Azaz a kettő nem működhet egymás nélkül, a Google szemponjából erősen sarkítva a helyzetet az Adwords a aranytojást tojó tyúk, az Adsense pedig hát ugye a szükséges rossz. Így persze ha valamit szabályozni kell a rendszerben, akkor egyértelműen a hirdetők érdekeit nézik, ami úgy gondolom alapvetően rendben is van. Egy ilyen szabályozó a rendszerben a 'smart pricing', ami az aktuális hirdetésre kattintások árát a várható konverzió szerint módosítja. Tudom ez elég idétlenül hangzik, nézzük kicsit érthetőbben. Ha egy hirdetésre egy olyan oldalon kattintanak, ahol a látogatók nagy átlagban ritkábban vásárolnak, iratkoznak fel, regisztrálnak stb. a céloldalon, akkor az ilyen klikkekért kevesebbet kell fizetniük a hirdetőknek. Ha reálisan nézzük a dolgot, akkor ez teljesen korrekt, bármennyire is fáj az érintett weblap tulajdonosoknak.

Ámde az ördög ugye a részletekben rejlik, tartja a mondás, és ez most itt nagyon igaz, és az is, hogy manapság az információ kincs. Na itt az a probléma, hogy a tartalomszolgáltatóknak mindenük van, de információjuk semmi. Hiszen nem lehet tudni, hogy pontosan mi alapján mondja a Google egy oldalra azt, hogy ott nem nagyon fognak vásárolni a látogatók. Persze nem kételkedem benne, hogy a rendszer jól működik, hiszen ha belegondolunk, akkor a Google-nak megvan minden eszköze ahhoz, hogy pontosan felmérje ki mit csinál a weben. A legtriviálisabb módszer az Adwords fiókokban beállítható konverziómérés, de akár azt is tudják mérni, hogy a hirdető oldalán hány oldalt tölt le a látogató, hány másodpercet tölt el ott stb. Szóval oké, jól teszi a dolgát a Google, egy kicsit fáj, hogy mondjuk az Adsense fiókban nincs ott egy mutató, hogy pontosan milyen smart price kategóriába lettünk besorolva, de tegyük túl magunkat ezen. A rendszer fájdalmasabb pontja szerintem az, hogy ez a smart price kategória nem egyes oldalakra van belőve, hanem egy egész fiókra. Azaz ha mondjuk van tíz oldalunk, és ebből csak az egyik teljesít rosszul, akkor az összes többi is le lesz minősítve. Erre már azért elég nehéz azt mondani, hogy korrekt, remélem változni fog a jövőben. Jelenleg azonban ezen a helyzeten nem lehet változtatni, így ezzel kell együtt élni, vagy persze keresni másik hirdetési csatornát.

Azt semmiképpen nem javaslom, hogy felejtsük el az Adsense-et hiszen véleményem szerint bár erősödik a konkurencia, a legszélesebb hirdetői körrel rendelkezik és ez a döntő. (Aki mégis más alternatívát keres magyar nyelven, az nézze meg pl. az etarget-et vagy a ctnetwork-öt). Akkor most ugye azok maradtak itt velem együtt, akik továbbra is használják az Adsense-t, és nekik válaszolom a címben feltett kérdésre, hogy nem, nem kell félni tőle, de oda kell figyelni rá! És ebben megpróbálok segítséget is adni ennek a bejegyzésnek a folytatásában, úgy gondolom, hogy érdemes lesz elolvasni!